일반대학원 교육학과
학과 비전 및 목표
교육의 제반 이론과 실제를 연구하여 유능한 교육지도자 및 연구자로서의 자질과 연구능력을 함양하도록 함을 목적으로 한다.
교육 분야의 다양성에 비추어 교육과정, 교육심리·영재교육·교육데이터과학, 교육행정․경영, 상담심리, 유아교육의 5개 전공 영역으로 나누어 전문지식과 실제를 연구한다.
전공
- 교육과정(석사,박사)
- 교육심리·영재교육·교육데이터과학(석사·박사)
- 교육행정·경영(석사,박사)
- 상담심리(석사,박사)
- 유아교육(석사,박사)
학과 주임교수
- 박수경 교수
- 이메일: parksk@konkuk.ac.kr
- 연락처: 02-450-0454
주요 교육/연구 내용
교육 내용
전공명 | 전공별 교육내용 | |
---|---|---|
교육과정 | 교육과정 개발 및 교육과정 현상 탐구에 대한 폭넓은 지식을 토대로 실제 교육과정 개발 및 관련 연구 수행 | |
교육심리 영재교육 교육데이터과학 |
교육심리학 전공 |
학생의 발달과 학습에 관한 심리학 및 유관 학문의 이론을 연구하고 학교현장에서 실천할 수 있는 다양한 교육활동 및 프로그램 개발 및 적용 |
영재교육 전공 |
영재의 학습자로서의 특성, 특수교육 대상자로서의 영재 학습자의 판별, 영재 학습자를 위한 교육 프로그램, 영재 학습자를 대상으로 한 연구방법론 등 | |
교육데이터과학 전공 | 교육학 및 심리학 분야에서 수집되는 다양한 종류의 데이터를 분석하여 인간의 인지적, 심리적, 사회적 특성을 이해하고 이를 바탕으로 교육적 인사이트를 도출하기 위한 이론과 실무 역량을 함양함. 문항반응이론과 인지진단이론, 구조방정식모형 등의 측정평가 방법론을 비롯하여 머신러닝과 딥러닝 등 새로운 데이터 분석 트렌드를 반영한 방법론을 교육함 | |
교육행정• 경영 |
교육행정가로서 갖추어야할 윤리적 소양과 전문적 지식을 함양하고 교육행정과 학교경영에 관한 이론과 실제의 개선을 위한 연구를 수행 | |
상담심리 | 상담 및 심리치료에 대한 다양한 이론적 지식과 상담기술을 습득하고 현장에서의 상담 수행 및 관련 분야 연구 수행을 위한 제반 지식 학습 | |
유아교육 | 영유아 발달 및 영유아 교육·보육과정, 교수-학습, 기관운영, 유아교육사상, 유아교육·보육제도에 관련된 다양한 이론과 실제를 탐구하고 교육·보육 현장에서의 문제 해결 관련 연구 |
연구 내용
전공명 | 전공별 연구내용 | |
---|---|---|
교육과정 | 시대사회적 배경과 교육과정 개정, 교사의 정체성, 성찰적 교육과정, 교사교육과정, 교사공동체, 내러티브 연구 등 새로운 교육과정 연구 동향 및 시대사회적 배경을 반영한 심층적 연구 |
|
교육심리 영재교육 교육데이터과학 |
교육심리학 전공 |
학생의 발달과 학습에 관한 심리학 및 유관 학문의 이론 연구를 바탕으로 학교현장에서 실천할 수 있는 다양한 교육활동 및 프로그램 개발 및 적용. 인성교육 프로그램, 교실 내에서의 사회적 관계 등에 대한 심층적 연구 |
영재교육 전공 | 교육학 전반에 걸친 이론적 지식과 수학, 과학, 인문사회과학 등 분야의 교과교육학적 지식에 근거하여 영재학생들의 재능계발과 관련한 심리학적 연구를 수행하거나 교육 프로그램의 개발 및 운영 원리에 관한 연구를 수행 | |
교육데이터과학 전공 | AI 기반 개별화·적응형 학습과 평가 설계 방법론, 인지적, 심리적, 사회적 특성의 측정과 진단을 위한 검사 개발, 교육학 및 심리학 데이터 분석을 위한 통계적 방법론 연구, 교육기관에서 수집되는 데이터의 통합적 분석, 대규모 평가 데이터 분석 등의 연구 수행 | |
교육행정• 경영 |
교육행정과 학교경영, 혁신교육, 전문가학습공동체, 학교 및 지역사회의 협력 등에 관한 이론과 실제의 개선을 위한 연구 | |
상담심리 | 상담심리, 청소년 및 성인 상담, 진로상담, 심리검사, 긍정심리학, 다문화상담 등 | |
유아교육 | 출생에서 8세까지 영유아 교육 및 보육에 관련된 제 문제들 |
학과 졸업 후 진로
전공명 | 전공별 전문 분야 | |
---|---|---|
교육과정 | 교육과정 개발 전문가, 교육과정 현상 탐구자, 교육과정 분석 전문가 | |
교육심리 영재교육 교육데이터과학 |
교육심리학 전공 |
수업 개선 전문가, 심리검사 전문가, 교실행동 분석 전문가, 학교개선전문가 |
영재교육 전공 |
영재학습자 대상 특수교육 전문가, 창의성교육 전문가 | |
교육데이터과학 전공 | 교육학 및 심리학 관련 연구 기관이나 대학의 연구원, 통계분석 전문가, 데이터 컨설팅 전문가, 기업의 연구원 | |
교육행정/경영 | 교육행정 및 학교경영 전문가, 교육행정학 연구자 | |
상담심리 | 상담전문가 | |
유아교육 | 학문 발전 및 현장 개선을 선도하는 유아교육전문가 |
Education
-
- Department Homepage
- Go to homepage
-
- Major
-
- Curriculum (Master, Doctor)
- Educational Psychology, Gifted Education, Educational Data Science [Master, Doctor]
- Educational Management∙Administration (Master, Doctor)
- Counseling Psychology [Master, Doctor]
- Early Childhood Education (Master, Doctor)
-
- Department Head
-
- Professor Sukyoung Park
- E-mail : parksk@konkuk.ac.kr
- Tel : 02-450-0454
Department Vision and Goals
The objective of the KU Department of Education is to develop the talent and research skills of education theorists and professionals capable of bringing about positive changes at education institutions based on a firm theoretical understanding of educational environments
Major education / research contents
Education
Major | Education | |
---|---|---|
curriculum | curriculum development theories, elementary and secondary school curriculum, curriculum phenomenon inquiry, narrative inquiry, multi-cultural education | |
Educational Psychology Gifted Education Educatioanl Data Science |
Educational Psychology | Recent theories and research in human development, socio-emotional development and learning, moral development and character education, self-regulated learning, theories of learning and motivation, learning consultation, positive psychology in schools |
Gifted Education |
characteristics of gifted learners, identification of gifted learners, development of education programs for gifted learners, research methodology of educational research on gifted learners, etc. | |
Educational Data Science | Educational data science major covers theories and practical skills needed to derive educational insights from various types of data collected to understand human cognitive, psychological, and social characteristics. Methodologies such as Item Response Theory, Cognitive Diagnosis Theory, and Structural Equation Modeling are taught, along with data science methodologies including Machine Learning and Deep Learning. | |
Educational Management and Administration |
Theories, knowledge, and skills in educational leadership, educational policy and planning, ethics of school administrators, school change and innovation initiatives, supervision and consulting, organizational theory and behavior, educational politics and finance, professional development and advancement, etc. | |
Counseling Psychology |
Learning various counseling theories and counseling skills, and performing research on practicing counseling and related topics | |
Early Childhood Education |
Infant and child development, Curriculum and program for young children, Child play, Teaching & learning in early childhood, History & philosophy of early childhood education, Issues in early childhood education and care, Language & literacy in early childhood education, Math & science in early childhood education, Early childhood teachers, Parent education, etc |
Research
Major | Research | |
---|---|---|
curriculum | contents and methods of curriculum development and revision, teacher identity, curriculum inquiry based on reflective thinking, teacher curriculum, professional learning community, narrative inquiry | |
Educational Psychology Gifted Education Psychological Measurement and Statistics |
Educational Psychology | Development and evaluation of learning programs, development / analysis / assessment of psychological measures, prevention / intervention programs for aggressive and violent behavior, diagnosis and treatment of teacher-student relationships, peer ecology, and classroom climate, development of educational programs for socio-emotional and character development, positive psychology based educational programs |
Gifted Education |
Based on the theories about educational researches and the knowledge on the related academic areas(ex. natural sciences, humanities, and social sciences), you may conduct researches on psychological characteristics of gifted learners or develop special educational programs for gifted learners. | |
Educational Data Science | The ultimate goal of the Educational Data Science major is to gain a deeper understanding of human learning and behavior, and to enhance the effectiveness of educational practices through evidence-based insights and personalized approaches. Major research interests include AI-based personalized and adaptive learning and assessment design, development of tests for measuring cognitive, psychological, and social characteristics, and analysis of large-scale data. | |
Educational Management and Administration |
educational administration and school management, school change and innovation, teacher learning community, collaboration between schools and local community etc. | |
Counseling Psychology |
Counseling psychology, Counseling for youth and adults, Career counseling, Multicultural counseling, Psychological assessment, Positive psychology etc. | |
Early Childhood Education |
the education and care of children from birth to age 8 and to related topics |
career after graduation
Major | career after graduation | |
---|---|---|
curriculum | curriculum development specialist, consultant and professional research specialist | |
Educational Psychology Gifted Education Psychological Measurement and Statistics |
Educational Psychology | Learning and instruction professional, psychological measures and assessment expert, classroom dynamic and behavior analyst, classroom or school-based educational program developer and evaluator |
Gifted Education |
Researcher in gfited education Educator for gfited learners |
|
Educational Data Science | Psychometrician, assessment specialist, educational data consultant, and professional research specialist in areas of education and psychology | |
Educational Management and Administration |
School administrators, Supervisors at school district office, and educational policy analysts | |
Counseling Psychology |
Professional Counselors/Psychologists | |
Early Childhood Education |
professionals in the field of early childhood education and care |